Потужності Москви з перевезення нафти на старих суднах без страхування збільшилися на 70% з 2023 року. Про це пише forex.ua.
Кількість російської нафти, яка перевозиться на неналежно обслужених і незастрахованих танкерах, збільшилася з 2,4 мільйона барелів на добу у червні 2023 року до 4,1 мільйона у червні 2024 року.
Ця тенденція виникла на тлі того, що США, Канада, Японія та їхні європейські союзники все більше тиснуть на міжнародні страхові компанії та судновласників, намагаючись обмежити можливості Росії отримувати прибутки від війни в Україні.
Вони також внесли до санкційного переліку компанії та окремі судна, що мають зв’язок із російським нелегальним флотом.
Чимало з цих суден постійно курсують через завантажені європейські води, серед яких Балтійське море, Данські протоки та Гібралтар, що підвищує ймовірність екологічних катастроф для ЄС та країн-сусідів.
KSE пропонує створити спеціальні зони у європейських водах, вільні від тіньових операцій, щоб мінімізувати ці загрози.
Станом на червень 2024 року 70% російської морської нафти перевозилося нелегальним флотом, на який, за підрахунками KSE, Росія витратила близько 10 мільярдів доларів. Це включало 89% усіх постачань сирої нафти з Росії, більшість з яких продавалися за ціною понад 60 доларів за барель з середини 2023 року, а також 38% російського експорту нафтопродуктів.
Зібравши цей флот, Москва порвала зв’язки з країнами коаліції, що встановила обмеження цін, які чинили тиск на міжнародні страхові компанії, змушуючи їх дотримуватися санкцій та залишаючи Росію з переважно внутрішніми страховиками.
Це, за даними, викликало серйозні сумніви щодо якості, надійності та обсягу такого страхового покриття. Вік танкерів, що в середньому сягає 18 років у сумі з відсутністю належного страхування робить ці судна вкрай небезпечними.
Кілька інцидентів за участю тіньових суден, пов’язаних із Росією, вже мали місце. У березні цього року 15-річний тіньовий танкер Andromeda Star зіштовхнувся з іншим судном біля берегів Данії. Розливу нафти не відбулося, оскільки танкер вже був розвантажений і прямував до Росії.
Судна тіньового флоту, що використовувалися для перевезення нафти від продавців, які потрапили під санкції, також стикалися з поломками двигунів, що свідчить про проблеми з технічним обслуговуванням і вибухами. У травні 2023 року поблизу Індонезії стався сильний вибух на 27-річному судні під прапором Габону, яке мало місткість 700 тисяч барелів і використовувалося для транспортування іранської нафти. На момент вибуху судно було порожнім.
Також деякі судна тіньового флоту були причетні до розливів нафти, а окремі з них намагалися втекти з місця подій після заподіяної шкоди довкіллю. У 2019 році 23-річне судно Ceres I, яке раніше перевозило нафту з Ірану, зіткнулося з іншим танкером неподалік Сінгапуру, вимкнуло свій сигнал і спробувало втекти, але було затримане береговою охороною Малайзії.