Використання танкерів, які потрапили під санкції за торгівлю російською нафтою, значно зросло. Приблизно третина з них вже знову працює. Згідно з інформацією, в 2023 році санкції Управління контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США, а також аналогічні санкції з боку Великої Британії та Європейського Союзу були накладені на 72 танкери, і з моменту їх накладення 21 судно завантажило 24 партії російської нафти, пише Bloomberg.
Зростання використання цих танкерів стало можливим завдяки зростаючій довірі з боку покупців та, зокрема, відсутності побоювань щодо санкцій, введених Лондоном. Згідно з даними Bloomberg, щонайменше сім танкерів розпочали свою діяльність лише в перші десять днів жовтня, що перевищує показники попередніх місяців.
Спочатку після накладення санкцій танкери не виконували жодних перевезень, але згодом, після успішних доставок, їх використання помітно зросло. Перші санкції, введені США 12 жовтня 2023 року, стосувалися двох суден за транспортування російської нафти, проданої вище граничної ціни в 60 доларів за барель.
Згодом Великобританія та ЄС також почали накладати санкції на окремі судна. Станом на сьогодні загалом 73 танкери потрапили під санкції, причому дев’ять з них були позначені більше ніж одним регулятором. Відзначається, що санкції Великобританії виявилися менш ефективними, адже близько двох третин завантажень виконувалися підсанкційними судами.
Натомість, дії США продемонстрували вищу ефективність: лише шість вантажів були перевезені на чотирьох з 39 танкерів, внесених до чорного списку. Багато з цих суден залишилися бездіяльними протягом тривалого часу, деякі з них – до 11 місяців.
Окрім того, деякі танкери змінюють свої назви та прапори, аби обійти санкції; наприклад, тринадцять з них наразі плавають під прапором Барбадосу. Основні потоки сирої нафти продовжують прямувати до китайських портів, але близько третини вантажів надходять в Індію, що свідчить про зміну настроїв цієї країни стосовно взаємодії з підсанкційними суб’єктами.
З часом, навіть якщо ці судна знову простоюють, танкери зі списку санкцій залишаються лише невеликою частиною більшого тіньового флоту, що формується в Росії для транспортування нафти та нафтопродуктів. Це значно зменшує ефективність санкцій, оскільки у Кремля залишається багато інших можливостей для збереження своїх нафтодохідних потоків.