Пн. Лют 17th, 2025

Порти ЄС продовжують обслуговувати російські арктичні танкери попри санкції – FT

Порти ЄС продовжують обслуговувати російські арктичні танкери попри санкції – FT
Ілюстративне фото з відкритих джерел

Судноремонтні верфі в країнах ЄС проводять техобслуговування російських танкерів льодового класу, що дає можливість Москві зберігати транспортування газу через Арктику, незважаючи на санкції Заходу, спрямовані проти енергетичної сфери. Про це пише forex.ua з посиланням на Financial Times.

Без технічної підтримки від верфей Damen у французькому Бресті та Fayard A/S у Данії російське підприємство “Ямал СПГ” могло б зіткнутися з проблемами у забезпеченні постачання газу на ключові ринки в зимовий період, коли вартість газу в північній півкулі досягає пікових значень.

Згідно з аналізом супутникових знімків і даних про переміщення суден, наданих аналітичною компанією Kpler, ці верфі провели техобслуговування 14 із 15 спеціалізованих танкерів Arc7, що здійснюють перевезення газу з російського заводу “Ямал СПГ”. Деякі з цих суден заходили на верфі неодноразово.

“Якби ці верфі стали недоступними, вся логістична операція опинилася б під загрозою”, — зазначив Мальте Гумперт, експерт з арктичних перевезень із видання High North News, що відстежує переміщення таких суден. “Хоча вони й могли б знайти альтернативні місця для ремонту, це суттєво вплинуло б на їхній маршрут і спричинило б додаткові затримки.”

З моменту повномасштабного вторгнення РФ в Україну у лютому 2022 року вісім танкерів зверталися до верфі в Бресті, а дев’ять — для техобслуговування на верфі в Данії. Більшість цих суден належать енергетичним і судноплавним компаніям, зокрема грецькій Dynagas.

Компанія Damen підтвердила, що надавала технічне обслуговування “деяким суднам, які мають відношення до транспортування російського СПГ”, проте зазначила, що це “повністю відповідало європейським санкціям” і що вона “не впливає на вибір вантажів судноплавними компаніями”. “У найближчому майбутньому ремонт цих СПГ-танкерів не передбачено”, — додали в Damen.

Fayard не надала відповіді на запит щодо коментаря.

Зменшення імпорту газу з Росії є ключовою політичною метою Єврокомісії. Проте плани ЄС припинити використання російських викопних палив до 2027 року опинилися під ризиком через зростання закупівель російського СПГ, основна частина якого постачається з Ямалу.

Діяльність цих кораблів і верфей не підпадає під санкції через винятки для транспортування енергоносіїв, а також тому, що ці судна не перебувають під російським прапором. Без технічного обслуговування та експертної підтримки європейських верфей спеціалізовані танкери не змогли б здійснювати перевезення вантажів.

Єдиний танкер, який не співпрацював із жодною з цих двох верфей, — це Christophe de Margerie, що належить російській компанії “Совкомфлот”, яка підпадає під санкції.

16 грудня Євросоюз вперше ввів санкції проти самого судна, встановивши обмеження, пов’язані з операціями Ямалу. Раніше США вже неодноразово запроваджували санкційні заходи проти проєкту Ямал.

Танкер Christophe de Margerie через відсутність доступу до європейських верфей вийшов з експлуатації на пів року. Це підкреслює залежність суден Arc7 від європейських технологій, технічного обслуговування та запчастин.

Related Post